School Han Bila dag 4 - Reisverslag uit Travnik, Bosnië en Herzegovina van Antonie Herwijnen - WaarBenJij.nu School Han Bila dag 4 - Reisverslag uit Travnik, Bosnië en Herzegovina van Antonie Herwijnen - WaarBenJij.nu

School Han Bila dag 4

Door: toonvanherwijnen

Blijf op de hoogte en volg Antonie

17 September 2011 | Bosnië en Herzegovina, Travnik

Dobar Dan,

Zo, daar zitik dan weer op mijn bed na een zeer enerverende, vermoeiende maar zeker ook weer een emotionele dag. Het project zit er op en vanmiddag hebben we de school weer terug gegeven aan de leerlingen. Zo'n laatste dag is altijd erg stressie want de vraag blijft leven "gaan we het halen voor vanmiddag 15.00 uur". Zijn de lokalen klaar, lukt het met de muurschilderingen, hoe staat het met de kozijnen van de toiletten enz enz. En het werd vanmiddag dan ook weer heel spannend omdat de deurenleverancier verkeerde deuren geleverd had, ze pasten dus niet. Dikke stress natuurlijk maar ook daar werd snel een oplossing voor gezocht. Er komt dus volgende week een timmerman om de deuren netjes in te passen en op te hangen . De directeur was al zo superblij met wat we voor zijn leerlingen hadden gedaan de afgelopen week dat hij er al helemaal geen punt van maakte. Hij bood ons vanmiddag ook een lunch aan en die bestond, hoe kan het ook anders, uit Cevapcici. Nou dat ging er in als koek. Ik heb me vandaag druk gemaakt met het leggen van de laatste laminaat vloeren en plinten in de kleedruimtes van de gymzaal. Missie geslaagd en ook ik was op tijd klaar vandaag.
Barbera was de hele dag lekker druk bezig met het maken van de muurschilderingen en natuurlijk werd ze ook weer opgeslokt door de meiden van de school. Ze was heel populair bij de meiden en dat werd duidelijk toen ze via onze tolk Mirela een envelope met kleine briefjes kreeg. Daar waren de traantjes weer, maar al met al is het voor Barbera een zeer geslaagde week geweest. Wat heb ik die meid zien groeien deze week. Ik ben super blij dat ze er bij was deze week en dat ik haar veel facetten van Bosnië heb kunnen laten zien. Het is voor haar nu een stuk duidelijker van waar nu die verdomde PTSS van mij vandaan komt.Nu vallen bijna alle ballen in de juiste gaatjes. Natuurlijk is het haar ook gelukt om contact te leggen met de kinderen van de school.
De overdracht van de school was er natuurlijk weer één met een heel hoog emo gehalte. De kinderen hielden een dankwoord in het engels en zongen het lied "Thats where Friends are fore". Zie het dan maar eens droog te houden. dan zie je dus het hele projectteam met de tranen in hun ogen staan. De directeur van de school hield een dankwoord en alle teamleden kregen van de leerlingen een dankbrief uitgereikt. Echt gaaf was het vanmiddag. Na de ceremonie werd het tijd om de laatste gereedschappen in te pakken en te vertrekken want het volgende programmaonderdeel stond op de agenda. Forellen eten in het Ugardal bij Vitovlje, dit doen we ieder jaar als afsluiting van het project. Een prachtige omgeving waar ik tijdens mijn uitzendingen heel veel op patrouille geweest ben. Dus weer goed om daar terug te zijn en dit deel van het gebied aan Barbera te laten zien. Na de maaltijd zijn we terug gereden naar Travnik via Sisava. Dit is de plaats waar ik 2 maal gestationeerd was tijdens mijn uitzendingen. Het was dan ook ook heel fijn om dit aan Barbera te laten zien.
We hebben samen een rondje over de "base" gelopen en wat foto's van ons laten nemen. Nu had ze helemaal beeld bij de verhalen van "vroeger".
Nu staat alle bagage weer klaar om morgen om 08.00 uur weer terug naar Nederland te vertrekken. Moe maar zeker voldaan sluiten we deze dag en het grootste deel van het project af.
Rest ons nog de reis terg naar Nederland maar ook dat is weer een deel van het project.

Grtz Toon

• 16 September 2011 - 22:15

Jan En Ada Plagge:

Nadat we door Barbara zijn rondgeleid waren we vanmiddag getuige van de overdracht. Wat hebben jullie prachtig werk geleverd!!! Jullie mogen met zijn allen trots zijn op elkaar! Gefeliciteerd met dit resultaat!
    We hebben met Ad afgesproken contact te houden, dus wie weet tot ziens in Eindhoven. Groet namens onze stichting Bosnische Toekomst, Jan en Ada Plagge

• 17 September 2011 - 05:15

Jan:

Het is toch maar weer gelukt.
    Allen een goede thuisreis.
    groet Jan

• 17 September 2011 - 05:47

An En Jan Wijntjes:

Geweldig om dit allemaal te lezen, jullie allen gefeliciteerd met het wederom slagen van een project.
    Wat die deuren betreft, Mirella zal wel een oogje in hetz eil houden.

Nu ik dit schrijf staan jullie de wagens te pakken voor de retour reis.

Doe rustig aan en kom allen heel thuis

Bedankt voor de leuke berichten

• 17 September 2011 - 08:34

Mon Munnecom:

Hoi Toon,

Je beschrijvingen van het werk zijn zo herkenbaar. De emoties bij 'de opening' naadloos terug te halen. Top dat je idd nu anderen kunt laten zien waar het allemaal heeft plaatsgevonden.

Ik wens jullie een behouden terugreis!

Overigens, wij gaan weer in november.

groet!

Mon

• 17 September 2011 - 10:01

Ronald:

Wat wederom een prachtig verhaal..
    en ja..daar doe je het om..en voor..
    voor deze kinderen die zo vroeg al volwassen moesten worden...
    Wat een dankbare missie!!
    Helaas..geen mooie verhalen meer..en dito mooie foto's....

Terwijl ik dit schrijf zijn jullie alweer op de weg naar huis....
    Mag de Eeuwige jullie begeleiden op een goede thuisreis.

God bless you all !!!

• 17 September 2011 - 11:54

Fam. Scheepers:

Lieve Toon en Barbera,

Nog een poging, volgens mij is mijn reactie niet geplaatst.

Gefeliciteerd met jullie prachtige geslaagde "missie" en ook voor het hele team. Het is fantatisch om jullie mooie verhalen te lezen, zelfs voor de lezer is moeilijk om het droog te houden.

Tot gauw, gr. van Nicole, Anthony, Onno en Brechje.

• 17 September 2011 - 12:35

Wil:

Ja mannetje, het zit er alweer op voor dit jaar!! Complimenten voor de hele groep!!!!!!!!!!!!En fijn om te lezen en horen dat je dit zo goed samen met onze dochter hebt beleefd. je hebt goed voor haar gezorgd deze reis en jullie zijn dichter naar elkaar toe gegroeid.
    Inmiddels rijden jullie richting huis en nog èèn nachtje samen met je meisje in een hotelbed en dan zijn jullie alweer thuis. deze week is voorbij gevlogen mede dankzij jullie geweldige en ontroerende verslagen.
    Vanavond het laatste verslag van deze missie.........
    een dikke knuffel voor jullie allemaal.