School Han Bila dag 3 - Reisverslag uit Travnik, Bosnië en Herzegovina van Antonie Herwijnen - WaarBenJij.nu School Han Bila dag 3 - Reisverslag uit Travnik, Bosnië en Herzegovina van Antonie Herwijnen - WaarBenJij.nu

School Han Bila dag 3

Door: toonvanherwijnen

Blijf op de hoogte en volg Antonie

16 September 2011 | Bosnië en Herzegovina, Travnik

Dobar Dan,

De dag is haast voorbij dus toch nog even gauw achter de laptop voor het verslag van vandaag.
Na de rustdag van gisteren was het vandaag weer volgas aan de gang in de school. Er was nog heel veel te doen om morgen de school weer over te dragen aan de kinderen.
Maar voordat ik vandaag naar Han Bila ging ben ik met drie andere project genoten op bezoek geweest bij het schooltje die we twee jaar geleden hebben opgeknapt. Dat was toen mijn eerste project. Dit schooltje staat in Vlasivici, een dorpje in de bergen tussen Travnik en Turbe.
Vorig jaar zijn we ook terug geweest om te kijken ofdat het laminaat in de klaslokalen, de toiletten en de muurtekeningen het hadden gehouden. Ook deze keer hadden de onderwijzeressen en de concierge weer een echte hartige Bosnische taart, en twee zoete taarten gebakken. Met natuurlijk ook een heerlijke Bosnische koffie. Deze koffie moet je niet helemaal achterover slaan want dan heb je echt het gevoel ofdat je vloeibare potgrond zit te drinken. Ze vonde het wel jammer dat we maar met z'n vieren op bezoek kwamen maar het werd er niet minder gezellig om.
Zelf de kinderen herkenden ons weer en vonden het leuk om ons weer te zien. Ja, beste mensen dan smelt ook mijn hart weer bij dit weerzien.
Na dit bezoek zijn we snel door gereden naar Han Bila om te gaan klussen. Daar lag zo'n 250 vierkante meter laminaat op me te wachten. Deze moest vandaag in drie leslokalen en twe kleedlokalen gelegd gaan worden. Een hele klus maar wel erg leuk om te doen. Gelukkig hoefde ik het niet alleen te doen dus met vereende krachten hebben we het karwei op één kleedlokaal na gefikst.
Barbera was druk aan de gang met allerlei klusjes waaronder het voorbereiden van de transparanten met smurfen voor de muurschilderingen die morgen gemaakt gaan worden.
Natuurlijk hingen bijna alle kinderen om Babs heen en daar was ze dan ook weer druk mee in de weer.
We zijn doorgegaan tot 19.00 uur vanavond omdat we waren uitgenodigd voor een Bosnische avond in het City Cafe in Travnik. De eigenaar van dit café spreek perfect Nederlands omdat hij bij na elf jaar als tolk voor de Nederlandse troepen heeft gewerkt. De maaltijd en de entourage was overweldigend en doorspekt van traditie en Bosnische gastvrijheid. Overheerlijke schapenkaas, tomaten, Vlasic ham, gevulde wijnbladeren, gevulde groene peper met knoflook, hartige taart, rakia, bier, rode wijn enz enz enz..... Teveel om op te noemen en om op te eten. Een super gezellige avond en weer een reden om volgend jaar weer terug te gaan.
Morgen de laatste dag van ons project, dus dat wordt buffelen om alles af te krijgen. In de middag dragen we dan de school weer over aan de kinderen en dan zullen de tranen weer rijkelijk stromen. We hebben het dan weer gefikst om zo'n 80 kinderen blij te maken met mooie leslokalen en nieuwe toiletten en kleedlokalen.
Tot het volgende verslag.......

Grtz Toon

• 16 September 2011 - 06:48

An En Jan Wijntjes:

Erg leuk om de verslagen van jullie beiden te lezen, veel herkenbare dingen passeren de revue.
    We zijn daar reeds diverse keren geweest en toch is het steeds weer super om wat te zien en te lezen.
    Vandaag ( Vrijdag ) veel plezier en succes met de overdracht is altijd een feest zoiets.
    Doe vooral de groeten aan Mirella en Cheng dat zijn 2 bikkels daar, veel respect voor hun beiden dat ze met zo weinig zoveel kunnen.
    Ook een heel goede en gezonde terug reis gewenst, kom heel terug jullie allen.

An en Jan

• 16 September 2011 - 08:27

Elise:

Hé Ton en Barbara,
    Fijn dat ik op de valreep nog jullie verslag kon lezen. Sta op het punt om naar Texel te gaan (met (o)pa en o(ma). Succes vandaag met het leggen van de vloeren en voor morgen goed reis en we horen je. Grtjes xxx elise (en natuurlijk de rest) en pa&ma.

• 16 September 2011 - 11:12

Wil:

Hoi lieffie, alweer een enerverende dag achter de rug maar het is jullie weer gelukt vandaag!
    Wat zal het goed gevoeld hebben om de kinderen en de leerkrachten van het schooltje weer gezien te hebben. Als de ontvangst net zo gastvrij was als vorig jaar dan was het weer super!!!
    Vanavond mocht je weer ervaren hoe gastvrij deze mensen zijn toen jullie een gezellige en orginele avond werd aangeboden. De alcehol zal wel weer rijkelijk gevloeid zijn ha ha
    Morgen alweer de laatste dag, nog in een halve dag heel veel doen maar smiddags genieten van al die blije kinder gezichtjes!!! Veel plezier vrijdag.
    Kus

• 16 September 2011 - 14:36

Jan:

Hoi Toon,
    Goed te horen dat het in het schooltje van 2 jaar geleden nog goed gaat. In Han Bila is dus ook weer keihard gewerkt. Goed werk, vandaag dan genieten van de overdracht van het resultaat, geniet er allemaal van, op het moment dat ik dit type is het waarschijnlijk al achter de rug, ik verwacht dat het tussen 2 en 3 plaatsvond. Alvast een goede thuisreis voor jullie allemaal.
    Groet Jan