verslag Barbera dag 3 - Reisverslag uit Sarajevo, Bosnië en Herzegovina van Antonie Herwijnen - WaarBenJij.nu verslag Barbera dag 3 - Reisverslag uit Sarajevo, Bosnië en Herzegovina van Antonie Herwijnen - WaarBenJij.nu

verslag Barbera dag 3

Door: toonvanherwijnen

Blijf op de hoogte en volg Antonie

15 September 2011 | Bosnië en Herzegovina, Sarajevo

Hallo lieverds,

Sorry voor het late verslag, ik loop een dagje achter en ik zal je vertellen hoe dat komt. Gister hadden we een dagje 'vrij', we hoefde niet te klussen maar gingen op excursie. Het grootste gedeelte van de groep, waaronder ik, zijn naar Sarajevo geweest. Onderweg zijn we gestopt bij Novi Travnik, een plek waar een aantal van mijn groepsgenoten hebben gezeten tijdens hun uitzending naar Bosnie. Voor mij interessant om te weten waar ze zaten maar er was niet heel veel meer te zien, maar dankzij de verhalen van mijn reisgenoten heb ik toch een beeld gekregen van hun base. Daarna richting het tunnelmuseum in Sarajevo. Ik was thuis al ingelicht over wat ik ongeveer kon verwachten, dus spannend was het zeker. Tijdens de oorlog (4 jaar lang) werd Sarajevo omsingeld, waardoor niemand de stad in of uit kon. Mensen hebben daarom een tunnel gegraven van, als ik het goed onthouden heb, ongeveer 400 meter lang om zo toch in en uit Sarajevo te kunnen. Een klein gedeelte van deze tunnel is bewaard gebleven en is nu een museum. Eerst zijn we allemaal door de tunnel gelopen, met in m'n achterhoofd te gedachten hoe mensen hier tijdens de oorlog doorheen moesten, wat een hele bijzondere ervaring was. Eenmaal uit de tunnel kregen we een film van ongeveer 20 minuten te zien over de oorlog en het verhaal van deze tunnel. Te veel en te verschrikkelijk om allemaal in mijn verslag te vertellen. Maar oh wat heb ik gehuild! Tijdens de oorlog was ik nog te klein om er maar iets van mee te krijgen, en toen papa op uitzending ging werd verteld dat de oolog al voorbij was en dat hij daar veilig was. Een echt beeld van deze oorlog heb ik dus nooit gehad. Nu inmiddels wel... Nu ik erover zit te typen staat mijn lichaam weer onder de kippenvel... Gruwelijk wat mensen elkaar aan kunnen doen!
Na het museum zijn we naar het Tito monument geweest, waar je een schiterend uitzicht hebt over de stad Sarajevo. Als je daar zit te kijken kan je je haast niet voorstellen dat daar 16 jaar geleden zulke verschrikkelijke dingen gebeurd zijn. Daarna nog even lang het Olympisch stadion gereden, waar je uitzicht had op een van de grootste begraafplaatsen van Sarajevo, lees goed 1 van de vele... heel indrukwekkend, er liggen hier ongeveer 10.000 mensen begraven (niet alleen vanuit de oorlog). De oppervlakte van deze begraafplaats is te vergelijken met ongeveer 1/3 van Best.
Na al deze serieuze ervaringen tijd voor ontspanning, ff lekker de stad van Sarajevo bekijken, wat zeer zeker een aanrader is!

Kortom een indrukwekkende en emotionele dag... eenmaal in het hotel aangekomen kon ik alleen nog maar aan mijn bedje denken...

Liefs, Barbera

  • 16 September 2011 - 07:45

    Aleid Kaijzer:

    Heftig Barbera..... Ik hoop dat je het voor jezelf een goeie plek kunt geven. Heel mooi dat je dit zo met je vader mag delen. Zo belangrijk...

  • 16 September 2011 - 10:58

    Mama:

    Hallo lieverd, ik heb gisteren de hele dag aan jullie moeten denken want ik wist hoe zwaar en emotioneel deze dag zou worden. Gelukkig heb je papa bij je en wordt het steeds duidelijker en begrijpelijkerwaarom papa zo veranderd is nadat hij op uitzendig was geweest in Bosnie. je hebt weer een ontoerend verslag geschreven van deze dag. Ik ben super trots op mijn oudste dochter!!! I love you
    kus van mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Antonie

Actief sinds 23 Aug. 2011
Verslag gelezen: 319
Totaal aantal bezoekers 152144

Voorgaande reizen:

16 Oktober 2018 - 29 Oktober 2018

Invictus Games Sydney 2018

18 Oktober 2018 - 28 Oktober 2018

Invictus Games Sydney 2018

15 Juni 2018 - 27 Juni 2018

Fietstocht Noordkaap (N) - Doorn (NL)

23 April 2018 - 30 April 2018

Marrakech 2018

31 Augustus 2015 - 25 September 2015

Fietstocht van Doorn naar Sarajevo

20 April 2013 - 27 April 2013

Vakantietrip Travnik Bosnië

08 September 2012 - 16 September 2012

Project Bosnië 2012

10 September 2011 - 18 September 2011

Project school Han Bila

Landen bezocht: