Het was een bijzondere dag - Reisverslag uit Sarajevo, Bosnië en Herzegovina van Antonie Herwijnen - WaarBenJij.nu Het was een bijzondere dag - Reisverslag uit Sarajevo, Bosnië en Herzegovina van Antonie Herwijnen - WaarBenJij.nu

Het was een bijzondere dag

Blijf op de hoogte en volg Antonie

12 September 2012 | Bosnië en Herzegovina, Sarajevo

Net terug van een heel bijzondere dag. Zoals ik gisteren geschreven heb zijn we vandaag met een groot deel van de groep naar Sarajevo geweest. Bijzonder omdat ik nu dan ook met Liliane daar geweest ben en haar heb kunnen laten zien hoe de verschrikkingen van een oorlog in de achtertuin van Europa zijn geweest en welk effect dat heeft gehad op de inwoners van Sarajevo en de inwoners van Bosnië. Maar niet alleen op hen heeft het een verschrikkelijk effect gehad maar ook op een groot deel van onze groep worstelt nog steeds met de gevolgen van deze oorlog.
Onze eerste stop was bij het "tunnelmuseum" naast het vliegveld van Sarajevo. Dit museum is opgericht ter herinnering aan de bouw en het gebruik van de tunnel die tijdens het beleg van Sarajevo is gegraven door de moslims om een "onzichtbare" en veilige aan- en afvoerroute te hebben naar de belegerde stad. Sarajevo was rondom ingesloten door de Serviërs en er was geen in en uitkomen meer aan met alle gevolgen van dien. Toen heeft men het plan opgevat oom een tunnel te graven onder de startbaan van het vliegveld door richting het moslimgebied van Bosnië.
Ik samen met Liliane de inleidende film bekeken en daarin wordt duidelijk getoond hoe de verschrikkingen van deze oorlog plaats vonden en ook op haar maakt heen diepe indruk. Ik denk dat ook voor haar nu duidelijk is geworden waarom ik en zoveel veteranen worstelen met de gevolgen van de inzet tijdens en na deze oorlog.
Het was ook zo bijzonder om op deze locatie te zijn omdat één van onze reisgenoten samen met zijn vrouw voor het eerst na zijn uitzending, in 1993 in Sarajevo, terug is gekeerd. Vorig jaar durfde hij de stap niet aan maar nu, een jaar later, heeft hij het aangedurfd. Het was voor hem en zijn vrouw een hele emotionele, indrukwekkende en vermoeiende dag maar zeker ook een heel bijzondere dag omdat hij dit moment ook met ons wilde delen. Ik heb dan ook zo bijzonder veel bewondering voor hen beide dat het deze dag nog meer bijzonder gemaakt heeft.
Ze zijn samen nog op het terrein van de Tito Barracks geweest daar waar hij tijdens zijn uitzending. Samen staan op de plek waar hij zoveel nare herinneringen heeft en dat heeft hun beide heel goed gedaan.
Hierna zijn we nog naar de zogenaamde Turkse wijk geweest waar ik samen met Liliane lekker door de kleine straatjes heb lopen banjeren, lekker een terrasje gepakt hebben en samen heerlijk op het duivenplein Cevapcici hebben gegeten. Lekker samen met mijn meske en dan valt weer alle spanning van me af en voel ik me echt zielsgelukkig. Samen een kadootje gekocht want morgen is mijn meske jarig en wordt ze 22.....
Ze ligt nu al helemaal in coma na deze bijzondere dag want morgen wacht er natuurlijk weer de school en alle werkzaamheden. Ook van de dag van morgen gaan we wat moois maken.

Grtz en tot de volgende blog,

Toon

  • 12 September 2012 - 22:57

    Elise:

    Hoi Ton en Lilliane,
    Heb net jullie verslagen gelezen en wens jullie veel succes daar.
    Groetjes xx

  • 12 September 2012 - 23:28

    Wil:

    Hallo lieverds,

    wederom een indrukwekkende dag voor jullie allen. Wat zullen jullie moe zijn van alle emoties ....
    Ga maar lekker slapen en geniet van de dag van morgen. ik hoop dat liliane een verjaardag krijgt die ze nooit meer zal vergeten......
    kusjes en tot morgen

  • 13 September 2012 - 07:30

    Freddy:

    Ik moest even een traantje wegpinken, omdat het zo herkenbaar was. Ik heb hetzelfde mee gemaakt in 2004 en maak het nog elke keer mee als ik in Sarajevo ben, maar wordt er wel iedere keer sterker van! Veel succes wer vandaag!

  • 13 September 2012 - 07:30

    Freddy:

    Ik moest even een traantje wegpinken, omdat het zo herkenbaar was. Ik heb hetzelfde mee gemaakt in 2004 en maak het nog elke keer mee als ik in Sarajevo ben, maar wordt er wel iedere keer sterker van! Veel succes wer vandaag!

  • 13 September 2012 - 11:23

    Marianna:

    Indrukwekkend verhaal. Ik heb veel bewondering voor jullie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Antonie

Actief sinds 23 Aug. 2011
Verslag gelezen: 429
Totaal aantal bezoekers 152185

Voorgaande reizen:

16 Oktober 2018 - 29 Oktober 2018

Invictus Games Sydney 2018

18 Oktober 2018 - 28 Oktober 2018

Invictus Games Sydney 2018

15 Juni 2018 - 27 Juni 2018

Fietstocht Noordkaap (N) - Doorn (NL)

23 April 2018 - 30 April 2018

Marrakech 2018

31 Augustus 2015 - 25 September 2015

Fietstocht van Doorn naar Sarajevo

20 April 2013 - 27 April 2013

Vakantietrip Travnik Bosnië

08 September 2012 - 16 September 2012

Project Bosnië 2012

10 September 2011 - 18 September 2011

Project school Han Bila

Landen bezocht: